vrijdag 11 juli 2014

Het Leidse album studiosorum (1575-1812) in StamboomNederland


Zodra je onder je voorouders een medicus, jurist of priester aantreft, kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat de persoon in kwestie een studie heeft gevolgd. De namen van deze personen zijn dan meestal ook opgetekend in zogenoemde alba studiosorum, of inschrijvingsregisters.

Over het belang van alba studiosorum als bron voor het onderzoek naar je familie is in de digitale dossiers van het CBG al eens eerder geschreven. In dit geval staat een handige bewerking van één van deze alba centraal, en wel het Leidse album studiosorum.

Voor haar promotieonderzoek naar de Leidse studentenpopulatie tussen 1575 en 1812 verzamelde onze CBG-collega Martine Zoeteman-van Pelt onder andere persoonsgegevens van Leidse studenten. Haar omvangrijke database, die gebaseerd is op ruim 60.000 inschrijvingen in het Leidse album studiosorum, kan sinds kort op StamboomNederland worden geraadpleegd. Het gaat om een publiek project, waardoor de namen van de studenten via een zogenoemde etalage ook via zoekmachines als Google worden gevonden.

Voor wie meer wil weten over deze Leidse studenten is haar boek De studentenpopulatie van de Leidse universiteit, 1575-1812. ‘Een volk op zyn Siams gekleet eenige mylen van Den Haag woonende’ een echte aanrader. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel (ISBN: 978-908-72-8102-1) of via Leiden University Press.

Het CBG heeft daarnaast ook een cd-rom uitgegeven met een interessante verzameling alba studiosorum.

3 opmerkingen:

  1. Als ik op stamboomnederland zoek naar Melchior Hoorne kom ik op een pagina met verschillende personen waarvan de naam erop lijkt, waaronder 1 exacte match met daaronder twee knoppen, "index" en "stamboomnederland". De eerste knop brengt me naar de eerste pagina namen van album studiosorum Leiden terwijl Melchior blijkt te staan op pagina 521. Een eenvoudige wijze om snel door de tig pagina's heen te bladeren ontbreekt in de interface. Sneller gaat aanpassen van de URL, maar is nog altijd een kwestie van heen en weer bladeren. Als ik eindelijk Melchior voor mijn neus heb en aanklik, ben ik weer terug bij af. Geen informatie over in welke jaren hij in Leiden was, wat hij gestudeerd heeft, geen scan of wat voor nuttigs dan ook. De tweede knop brengt me op de home page van SBN.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U lijkt te hebben gezocht in een zogenoemde etalage van StamboomNederland (die via Google vindbaar is), en niet in StamboomNederland zelf. De etalages zijn beperkt qua informatie en hebben alleen een doorverwijsfunctie.

      Binnen StamboomNederland kunt u via ‘uitgebreid zoeken’ in publieke projecten in één keer de gegevens van Melchior Hoorne vinden. U moet u daarvoor eerst wel gratis registreren.

      Verwijderen
  2. geregistreerd was ik al, ik heb op uw aanraden ingelogd en uitgebreid gezocht, het resultaat is nog altijd mager. Ik zal tzt op zoek gaan naar fysiek album studiosorum Leiden, voor het moment zijn er nog veel stukken met hogere prioriteit die ik op moet zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen