donderdag 15 september 2011

De doodsbriefjes van Roosendaal

Naar aanleiding van het artikel van Rob van Drie over doodsbriefjes in het septembernummer van Genealogie 2011 (zie ook vorige bijdrage aan Bronnen dossier@CBG) kregen we een reactie van het Gemeentearchief Roosendaal. Dat archief is een van de archiverende instellingen die de doodsbriefjes bewaard hebben, hetgeen bij lang niet alle archieven het geval is. In Roosendaal zijn de doodsbriefjes niet alleen bewaard, de inhoud ervan is d.m.v. indexering ook toegankelijk gemaakt via de website van het archief. Dat biedt iedereen dus de kans om eens wat te grasduinen in deze bron.

Ga op de website van Gemeentearchief Roosendaal naar ik zoek een persoon. Kies daar de optie 'toon uitgebreide zoekopties'. Kies vervolgens in de lijst 'type registratie' voor 'overlijdensoorzaak', vul de gegevens over de gezochte persoon in en klik op 'start zoeken'. De gegevens worden dan gepresenteerd als op de afbeelding.


2 opmerkingen:

  1. Mooie bron, en complimenten voor het Gemeentearchief Roosendaal dat ze deze zo goed hebben ontsloten. Ik heb er kunnen vinden dat mijn stief-overgrootvader is overleden aan TB en dat drie van zijn doodgeboren kinderen te vroeg geboren waren. Dat vult het familieverhaal toch weer een beetje aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het archief onlangs ook ingedoken, maar vond dingen die ik liever niet had willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen